Wednesday, May 20, 2015

Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan

            Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan (PPIK) atau Pedagogical Content Knowledge (PCK) merupakan sejenis pengetahuan yang unik bagi seseorang guru. PPIK merujuk kepada cara guru menyampaikan isi kandungan agar mudah difahami dan dapat menggalakkan kefahaman konseptual pelajar. PPIK melibatkan penggunaan analogi, contoh, penerangan dan demonstrasi yang efektif, disamping mengambil kira latar belakang pelajar (Tengku Zawawi Tengku Zainal, Ramlee Mustapha dan Abdul Razak Habib, 2009). Ini bertepatan dengan isi yang diberikan oleh Shulman (1987), iaitu PPIK merupakan satu jenis pengetahuan yang unik bagi seseorang guru dan hal ini berdasarkan kepada cara guru mengaitkan pengetahuan pedagogi (pengetahuan tentang cara mengajar) yang dimiliki kepada pengetahuan isi kandungan (apa yang perlu diajar). Integrasi kedua-dua jenis pengetahuan tersebut menghasilkan pengetahuan pedagogi isi kandungan.

Beberapa kajian lepas yang telah dijalankan menunjukkan bahawa tahap pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK) dalam kalangan guru dan bakal guru masih berada pada tahap yang rendah. Hasil dapatan kajian oleh Norasliza Hassan (2008) menunjukkan bahawa 29% guru pelatih mempunyai tahap PPIK yang rendah, 62% berada pada tahap sederhana dan 9% berada pada tahap yang baik. Ini menunjukkan bahawa tahap pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK) bakal guru Matematik masih berada pada tahap yang sederhana. Seterusnya, kajian yang dijalankan oleh Tengku Zawawi Tengku Zainal, Ramlee Mustapha dan Abdul Razak Habib (2009) mendapati bahawa pengetahuan pedagogi isi kandungan (PPIK) dalam kalangan guru baru dan guru berpengalaman masih berada pada tahap yang rendah. Dapatan kajian ini turut mendapati bahawa PPIK yang dimiliki oleh guru Matematik berpengalaman tidak sepadan dengan pengalaman mengajar yang mereka lalui.

Seterusnya, isu guru mengajar bukan opsyen juga merupakan salah satu faktor yang menyumbang pada tahap PPIK yang rendah dalam kalangan guru. Guru luar bidang bermaksud guru yang tidak mempunyai kelayakan sijil atau major dalam mata pelajaran yang diajar. Masalah ini sering berlaku ketika urusan penempatan (posting) di mana guru dikehendaki mengisi kekosongan guru mata pelajaran yang terlibat. Maka berlakulah keadaan di mana kebanyakan guru yang mengajar di sekolah menjadi “bidan terjun”. Sebagai contoh, kebanyakan graduan-graduan Ijazah Sarjana Muda (ISMP) sekarang tidak mendapat opsyen masing-masing. Malah mereka mendapat opsyen yang bertentangan dengan opsyen mereka. Guru bukan opsyen terpaksa mengajar mata pelajaran kritikal seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan pelajar. Disebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan maka kewibawaan guru dalam menyampaikan ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.


No comments:

Post a Comment